Miesten 50km perinteisen tyylin voittajan Veli-Matti Räsäsen haastattelu

Hiihtäjä Veli-Matti Räsänen valmistautuu tulevaan hiihtokauteen 2019-2020 nyt kotonaan Jyväskylässä. Hän voitti viime talvena miesten 50km perinteisen tyylin kilpailun Jyväskylä Ski Marathonilla ja kysyimme häneltä muistoja tapahtumastamme ja miten kesän ja syksyn harjoittelu on sujunut. Jyväskylä Ski Marathon oli muuten ensimmäinen pitkän matkan hiihto, jonka Veli-Matti hiihti  pelkällä tasatyönnöllä ilman pitoja!

Veli-Matti Räsänen

Miten viime talven ohjelmaasi sopi 50km Jyväskylä Ski Marathonin hiihtäminen?

Erittäin hyvin. Oli sopivassa saumassa maaliskuun alkupuolella kun ei ollut hirveästi kisoja niin päätin jo aiemmin talvella tämän yhdeksi sopivaksi välitavoitteeksi ja kunnon nostattajaksi loppukauden MS-kisoja ja Ylläs-Levi hiihtoa varten. Ski Marathon oli myös testi tasatyönnön suhteen Ylläs-Levi hiihtoa ajatellen. 

Miten valmistauduit tapahtumaan?

Ei mitään ismpaa. Kaksi viikkoa ennen hiihdin Finlandiahiihdon, joka tuki valmistautumista. 

Teitkö erityisesti tasatyöntöharjoituksia ennen tapahtumaa?

Edellisenä viikonloppuna tein tasatyöntövoittoisen harjoituksen. 

Faktoja:

Ikä: 25
Asuinpaikka: Jyväskylä, Laajavuori
Hiihtoseura: Petoteam / Skimarathon Team Austria

Opiskelee tietojärjestelmätiedettä maisteriohjelmassa Jyväskylän yliopistossa.  

Miten kesän ja syksyn harjoittelu on sujunut?

Hyvin. Olin kesän töissä niin tuli määrällisesti vähemmän harjoittelua. Nyt syksyyn olen saanut nousujohteisesti harjoiteltua ja määrällisesti enemmän. Tälle kaudelle selkeästi painotettu perinteistä hiihtotyyliä ja tasatyöntöä. 

Kertoisitko normaalista harjoitusviikostasi?

Kesällä pari voimaharjoitusta, 1-2 kovempaa harjoitusta joko rullilla tai jalkaisin ja yksi pitkä tasatyöntölenkki (n.4h). Nyt syksyllä perusviikko aika samantyylinen, 2-3 leiriä nyt ollut mitkä ovat tuoneet vaihtelua harjoitteluun. Ennen ja jälkeen leirien otettu kevyemmin.  Syötteellä, Ylläksellä ja Ramsaussa ollut leirejä, noin viikon mittaisia. 

Kuinka paljon harjoitustunteja tulee vuosittain?

Noin 750-800h.

Veli-Matti Räsänen (sija 1), Aku Nikander saapumassa toiseksi

Minkälaisia muistoja sinulla on Jyväskylä Ski Marathonin voitosta viime talvelta?

Tietenkin hyviä muistoja! Itse asiassa tämä oli ensimmäinen pitkän matkan kilpailu minkä työnsin tasatyönnöllä. Siihen liittyi pientä jännitystä miten jaksaa työntää, mutta hyvinhän se meni.  

Nikanderin Akun kanssa hiihdettiin pitkään, noin 40km, porukassa (Aku sijoittui toiseksi vain muutamia sekunteja jääneenä). Akulla kun oli pidot niin ylämäissä hän yritti päästä aina karkuun, mutta pysyin melko hyvin mukana viimeisissäkin nousuissa.  Viimeisten 2km:n aikana tiesin että sukseni ovat hieman liukkaammat kun olin ilman pitoja ja aloin uskoa mahdollisuuksiini voittaa. 

Minkälaisia tavoitteita sinulla on ensi kaudelle?

Käyn muutamia Skiclassics-sarjan kilpailuja kuten La Sgambedan ja Marcialongan. Pisteille hiihtäminen (TOP60) on noissa tavoite.

SM-kisoissa tavoitteena on TOP15 erityisesti perinteisen matkoilla. 

Odotan myös puolustavani Jyväskylä Ski Marathonin 50km perinteisen tyylin kisan voittoani 7.3.2020.

Minkälaisia terveisiä haluasit lähettää Jyväskylä Ski Marathoniin tähtääville hiihtäjille ja järjestelyorganisaatiolle? 

Tykkäsin tapahtumasta kun lähtö ja maali ovat eri paikassa. Reitti on erittäin hieno. Ja  SWIX-kirimaali 14km kohdalla oli hyvä lisä (Veli-Matti voitti kirimaalin!)

Tykkäsin myös tapahtuman yleisjärjestelyistä, kuten elite-hiihtäjien lähtökarsina numeroiduilla paikoilla. Oli myös hienoa, että maali on kylpylähotellilla ja pääsee hiihdon jälkeen hiihtäjät nauttimaan kylpylästä ja saunasta. Myös kisakanslia Kauppakeskus Sepässä oli sijainniltaan hyvä ja kansliassa oli hyvä tunnelma. 

Viimeinen kysymys. Minkälaisia harjoitusvinkkejä antaisit Jyväskylä Ski Marathonin perinteisen matkoille tähtääville?  

Pitkän matkan perinteisen tyylin hiihdoissa, vaikka hiihtäisit pitovoiteilla, tasatyöntöä tulee paljon. Sen takia suosittelen myös harjoittelemaan sitä. Esimerkiksi ensilumenladuilla voisin suositella harjoitusta, jossa hiihtää yhden kierroksen (esim. 1-2km) pelkällä tasatyönnöllä, sitten kierros perinteisellä tyylillä, sitten taas kierros tasatyönnöllä, jne. Ja tätä voi tehdä 20-30min aluksi ja pidentää kestoa kunnon karttuessa.

 

Lämmin kiitos Veli-Matille haastattelusta ja tervetuloa ensi talvena Jyväskylä Ski Marathonille.

Teksti Heikki Karjaluoto / Jyväskylä Ski Marathon

Kuvat: Touho Häkkinen

Ilmoittautumalla 31.12.2019 mennessä saat seuraavat edut:

-Halvin maksuporras voimassa 31.12.2019 asti

-SWIX V40 pitopurkki ilmaiseksi(toimitetaan osallistujakassissa)

-Olet mukana SWIX- ja SALOMON -tuotearvonnoissa. Arvomme kaikkien 31.12.2019 mennessä ilmoittautuneiden kesken SWIX Quantum-sauvat ja SALOMON Skin-sukset (karvapohja).

Close Menu