Naisten 50km perinteisen tyylin voittajan Anni Kainulaisen haastattelu

Anni Kainulainen, hiihtäjä Jyväskylästä, valmistautuu tulevalle hiihtokaudelle 2019-2020, nyt kotonaan Jyväskylässä useiden harjoitusleirien jälkeen. Anni voitti viime talvena Jyväskylä Ski Marathonin naisten 50km perinteisen kilpailun. Kysyimme häneltä mitä muistoja hänelle tapahtumastamme jäi ja miten  kesän ja syksyn harjoittelu on sujunut. Anni myös paljasti haastattelussamme yhden (salaisista) tavoitteistaan ensi kaudelle eli voittaa tämän jutun kirjoittaja ensi vuoden Jyväskylä Ski Marathon tapahtumassa –haaste on siis heitetty! 

Anni Kainulainen

Miten viime talvesi harjoitusohjelmaan sopi 50km Jyväskylä Ski Marathonin hiihtäminen?

Oikein hyvin. Yritän aina käydä 1-2 pidempää massahiihtoa joka talvi,  mutta päätähtäimeni on kuitenkin normaalimatkojen puolella. 

Miten valmistauduit tapahtumaan?

En oikeastaan erityisemmin. Söin hyvin ja käytin aikaa suksitesteihin ja oikean suksiparin valintaan. 

Faktat:
Ikä:
27
Hiihtoseura: Hämeenlinnan Hiihtoseura / Team Minken (pitkän matkan hiihdot)
Asuinpaikka: Jyväskylä, Laajavuori

Hiihdit tämän tapahtuman pidoilla?

Pidoilla hiihdin. Yes. En ajatellut tasatyönnöllä lähtemistä kun siihen pitäisi olla tosi tasainen latu.  Normaalimatkojen hiihtäjänä en ole tehnyt erityisharjoittelua enkä testannut niin paljon tasatyöntöön suksia. Lähtökohtaisesti lähden pidoilla, jollei ole helppo latu. 

Miten kesän ja syksyn harjoittelu on mennyt?

Tosi hyvin, ei yhtään sairaspäiviä eikä ongelmia muutenkaan ole ollut. Treeneissä on panostettu voimaan ja tehoharjoittelussa on tehty enemmän sprinttityylisiä harjoituksia. Nopeus ja kestävyys ovat paremmalla tasolla kuin vuosi sitten. Olen leireillyt kolme viikkoa Livignossa, kolmeen otteeseen Vuokatissa sekä kerran Syötteellä.

Minkälainen on normaali harjoitusviikkosi?

Keskimäärin harjoitustunteja tulee 18-19h, sisältäen 1-2 tehoharjoitusta, 1-2 nopeus- tai määräintervalliharjoitusta, 1-2 voimaharjoitusta ja yksi pidempi lenkki. Välillä on ollut selkeästi enemnmän tehopainotusta, välillä enemmän harjoiteltu määrää. Lähes joka päivä toinen harjoitukseni on ollut rullasuksilla. Pitkä lenkki on yleensä yhdistelmäharjoitus kuten rullahiihto ja jalkalenkki tai pitkä pyöräily, kestoltaan noin 3,5h. 

Kuinka paljon harjoitustunteja tulee vuodessa?

Aika tarkalleen 800h.

Miten vietät aikaasi kun et harjoittele?

Olen ammattiurheilija tällä hetkellä, joten treenien ympärillä päivät pyörivät. Asioiden hoitamista ja lepoa. Harrastuksena tykkään lukea ja leipoa.

Anni miesten eliittihiihtäjien keskellä (246-Juho Sihvola, 9-Antti Peltonen, 6-Toni Huuskonen)

Minkälaisia muistoja sinulla on Jyväskylä Ski Marathonin voitosta viime kaudelta?

Hyvät muistot kun oma kisa meni hyvin. Oli hyvä miesletka missä hiihtää ja hauskaa juttua heidän kanssaan. Paljon mukavampi oli hiihtää kuin yksin. Ladun varrella oli hyvä kannustus ja paljon tuttuja. Hyvin onnistui oma hiihto ja voitelu toimi erinomaisesti. Miehet antoivat hyvin vetoapua paitsi lopussa jättivät. 

Anni maalissa

Missä vaiheessa uskoit voittoon?

Heti alussa kun pääsin miesporukkaan mukaan niin ajattelin, että pitäisi homma hoitaa ilman välinerikkoja. 50km ei ole niin pitkä matka, että olisin pelännyt hyytymistä.

Matkan varrella oikeastaan ainoa asia mitä kyselin juottajalta oli miten Ollilla (Olli Tyrväinen -Annin miesystävä) menee -ja kun kuulin että hyvinhän hänellä menee antoi se hyvää buustia hiihtoon (Olli sijoittui miesten 50km perinteisellä kolmanneksi).

Aiotko osallistua Jyväskylä Ski Marathonille 2020?

Katsoin kyllä tapahtuman päivämäärän ja pääsen osallistumaan mikäli en lähde Skandinaviacupiin Viron Otepäähän viikko Ski Marathonin jälkeen.  Joten katsotaan. Ja jos osallistun, tavoitteenani on voittaa sinut  :-).

Minkälaisia tavoitteita sinulla on ensi kaudelle?

Päätavoitteeni ovat normaalimatkojen puolella. Tavoitteena hiihtää maailmancupin pisteille perinteisen sprintissä ja normaalimatkoilla. Rukan maailmancup on tärkeä tavoite. SM-viesteissä tavoitteenamme on voitto. Henkilökohtaisilla matkoilla tavoitteeni on TOP8 SM-hiihdoissa. 

Minkälaisia harjoitusvinkkejä haluaisit lähettää Jyväskylä Ski Marathonin tähtääville kilpahiihtäjille ja kuntoilijoille?

Pääasia on käydä säännöllisesti ladulla, omasta tasosta riippuen. Suosittelen myös tekemään pidempiä harjoituksia ja jos tasatyönnöllä meinaa lähteä niin pidempiä harjoituslenkkejä tasatyöntäen.

Onko sinulla jotain terveisiä meille tapahtumajärjestäjille?

Hyviä terveisiä, on ollut tosi hyvin järjestetty kilpailu. Olen osallistunut moniin pitkän matkan hiihtoihin ja pyöräilykilpailuihinkin ja Jyväskylä Ski Marathon on mielestäni erittäin hyvin järjestetty tapahtuma.  Monet asiat on otettu huomioon juuri hiihtäjien näkökulmasta. Olen erityisesti tykännyt tapahtuman viestinnästä, ohjeistuksista hiihtäjille, hyvistä palkinnoista!, erityiskiitos lähtöjärjestelyistä, jotka eliittiryhmän osalta tehty hyvin. Huiolto on hyvin järjestetty ja myös oma huolto on helppo järjestää reitin varrelle.

Lämmin kiitos Annille haastatteusta ja näkemisiin Jyväskylä Ski Marathonilla 2020!

Teksti: Heikki Karjaluoto / Jyväskylä Ski Marathon

Kuvat: Touho Häkkinen

Ilmoittautumalla 31.12.2019 mennessä saat seuraavat edut:

-Halvin maksuporras voimassa 31.12.2019 asti

-SWIX V40 pitopurkki ilmaiseksi(toimitetaan osallistujakassissa)

-Olet mukana SWIX- ja SALOMON -tuotearvonnoissa. Arvomme kaikkien 31.12.2019 mennessä ilmoittautuneiden kesken SWIX Quantum-sauvat ja SALOMON Skin-sukset (karvapohja).

Close Menu